CounterStrike: Global Offensive

Słownik CS:GO – najważniejsze nazwy, skróty i hasła

Counter-Strike: Global Offensive to gra niezwykle dynamiczna, w której nie ma czasu na pisanie długich wiadomości. Dlatego też gracze na całym świecie korzystają z uniwersalnych skrótów i haseł, które ułatwiają rozmowę. Oto lista najważniejszych z nich.

SKRÓTY:

HS – headshot (strzał w głowę).

GG – good game (dobry mecz), najczęściej w formie podziękowania po meczu.

GL – good luck (powodzenia), najczęściej używane przed rozpoczęciem meczu.

GH – good half (dobra połowa), podziękowanie za pierwszą połowę meczu.

WP – well playd (dobra robota), także używane często jako podziękowanie za mecz, np. w połączeniu z GG (GG WP).

NP – no problem (nie ma problemu).

N1 – nice one (niezłe zagranie), jako podziw dla zagrania innego gracza.

NT – nice try (niezła próba), najczęściej używane gdy innemu graczowi coś się nie uda, czasami używane prześmiewczo.

TY – thank you (dziękuję)

EZ – easy (łatwo), używane prześmiewczo, aby powiedzieć drugiej drużynie, że są słabi.

AFK – away from keyboard (z dala od klawiatury), określenie kogoś, kogo nie ma przy komputerze i nie uczestniczy w grze.

WH – wallhack, oszustwo, przez które widać przez ściany.

RÓŻNE:

Frag – zabicie przeciwnika (określenie wywodzi się jeszcze z czasów Quake’a).

Paka/C4 – bomba.

Plant – podłożenie bomby.

Bomsite/BS – miejsce, w którym należy podłożyć bombę (na każdej mapie są dwa BS-y).

Defuse/Def – zestaw do rozbrajania bomby (skraca czas z 10 do 5 sekund) lub sama czynność rozbrajania bomby.

Ninja defuse – sprytne rozbrojenie bomby, niespodziewane rozbrojenie, np. z ukrycia lub w smoke’u.

Resp – miejsce, w którym odradzają się drużyny na początku każdej rundy.

Eko (eco) – runda, w której nie kupujemy broni, aby zaoszczędzić pieniądze na kolejną.

Eko fragi – fragi zdobyte w rundzie eko przeciwnika (uważane za mniej wartościowe).

Force – runda, w której kupujemy bronie pomimo niewystarczających pieniędzy na pełny ekwipunek.

Full – runda, a której mamy pieniądze na pełny ekwipunek.

Rush – runda, w której szybko wbiegamy na danym bombsite, aby go zająć.

Hax/Cheater – osoba oszukująca w grze, używająca cheatów.

Aimbot – oszukiwanie poprzez używanie programów wspomagających celowanie, np. automatycznie celują w głowę przeciwnika.

Rotacja – zmiana ustawienia na mapie, gdy np. gracz z bombsite’u A biegnie na bombsite B.

Fake – runda, w której udajemy wejście na jeden bombsite, aby wejść na drugi (oszukanie przeciwnika i zmuszenie go do rotacji).

Griefing – celowe przeszkadzanie innym w grze, np. poprzez blokowanie ruchów lub specjalne przegrywanie rund.

Rage – nadmierne denerwowanie się w trakcie gry.

Toxic – bycie toksycznym, np. krzyczenie na innych graczy, wyzywanie.

Throw – głupie przegranie rundy lub meczu.

Carrying – kerować grę, czyli bycie najlepszym w drużynie, prowadzenie zespołu do zwycięstwa.

Clutch – runda jeden na kilku, np. 1 na 2 lub 1 na 3 (ugrał clutcha).

Drop – rzucenie broni koledze z drużyny, gdy np. nie ma wystarczająco pieniędzy.

Entryfrag  – pierwszy frag w rundzie, daje przewagę nad drużyną przeciwną.

Smurf – osoba z wysoką rangą, celowo grająca na ludzi z niższymi rangami.

Bait – przynęta, np. pokazywanie się przeciwnikowi, aby zdradził swoją pozycję lub skupił się na nas i zabił go nasz kolega (inaczej bejtowanie).

Boost – podsadzenie kolegi na pozycję, która normalnie jest niedostępna, np. na skrzynkę.

Stack – ryzykowna taktyka, w której wszyscy antyterroryści ustawiają się na jednym bombsicie (najczęściej używane w rundach eko).

Camper – osoba, która stoi na jednej pozycji i się z niej nie rusza, czeka aż przeciwnik sam do niej podejdzie.

Autokampa/Autoszmata – automatyczne snajperki.

STRZELANIE:

No-scope – strzelanie ze snajperki bez użycia lunety.

Prefire – strzelanie zanim zobaczymy pozycje, np. w często używane i znane pozycje, też wychylanie się z prefirem.

Flick/Flickshot – szybkie przemieszczenie celownika na przeciwnika, najczęściej w kontekście strzałów ze snajperki.

Wallbang – zabicie lub strzelenie do przeciwnika przez przeszkodę lub mur.

Jumpshot – strzał w trakcie wyskoku.

Fullauto – styl strzelania polegający na używaniu długich serii.

Burst – styl strzelania polegający na używaniu krótkich serii po 3-5 pocisków.

Pestkowanie/One-tap – styl strzelania polegający na używaniu pojedynczych strzałów.

GRANATY:

Flash – granat błyskowo-hukowy (oślepiający i ogłuszający).

Pop-flash – idealnie rzucony flash, od którego przeciwnik nie ma szans się odwrócić.

Smoke – granat dymny.

Molo/Palak – granat zapalający lub mołotov.

Nade – granat zaczepny (zadaje obrażenia).

Kobe – dobrze rzucony granat zaczepny, który np. zabija dwóch przeciwników lub zdaje im ogromne obrażenia (inaczej granat miłości).

One-way – smoke, przez który z jednej strony da się coś zauważyć, a z drugiej już nie, wymaga bardzo precyzyjnego rzutu (możliwy tylko w kilku miejscach).

MECZE I ZAWODNICY:

IGL – in-game-leader, czyli zawodnik prowadzący grę danej drużyny.

Snajper – zawodnik najczęściej grający ze snajperką.

Rifler – zawodnik najczęściej grający z karabinem.

Entrryfragger – zawodnik, którego zadaniem jest zdobywanie pierwszego fraga.

Lurker – zawodnik, który ma skradać się, zaskakiwać przeciwników swoją pozycją.

Support – zawodnik wspierających swoich kolegów z drużyny, np. rzucający granaty dla kolegów.

BO1 – mecz „best of 1”, czyli rozgrywany na jednej mapie.

BO3 – mecz „best of 3”, czyli rozgrywany maksymalnie na trzech mapach (wygrywa drużyna, która wygra dwie mapy, np. 2:0 lub 2:1).

BO5 – mecz „best of 5”, czyli rozgrywany maksymalnie na pięciu mapach (wygrywa drużyna, która wygra trzy mapy, np. 3:0, 3:1 lub 3:2).

OT – overtime, czyli dogrywka.

Jeśli czegoś Waszym zdaniem brakuje, to dajcie znać w komentarzach, a na pewno dodam to do listy.